موفقیت در کمپین  crowdfunding برای  شما اعتبارسنجی نمیکند!

شاید به نظر برسد که اگر شما ایده‌تان را در یک سیستم crowdfunding بگذارید و از آن استقبال شود شما همه مشکلات را سنجیده‌اید و محصول شما آماده سرمایه گذاری سنگین و ورود به بازار است؛ در حالی که از نظر من این فرضیه به صورت کلی غلط است و در ادامه دلیل آن را توضیح میدهم.

اول از یک نمونه شروع میکنم cicret bracelet که به احتمال زیاد بارها ایده‌ش را دیده اید و برایتان جالب بوده (و برای خود من هم همیشه ایده جالبی بوده و منتظر نمونه عملی آن بودم) یک مشکل اساسی در کارکرد دارد! قبل از پست چند هفته پیش 9gag اصلا به موهایی که روی دست آدم هست و باعث میشود کل عملکرد این دستبند زیر سوال ببرد دقت نکرده بودم! به نظر شما آیا همه مردم حاضر به زدن کامل و مرتب موهای دستشان هستند؟ تازه ممکن است هزاران مورد دیگر عملکرد را مختل کند؛ مثلا خیس بودن دست شما و تا قبل از استفاده کسی به این نکات دقت نکند. در حال حاضر این ایده در حال جمع آوری منابع مالی از طریق کراود فاندیگ در این آدرس میباشد و احتمالا موفق خواهد بود: cicret.com/wordpress/


مساله بعدی مشکل سودده بودن طرح شماست. شما برای همیشه نمیتوانید این روش را برای پول در آوردن ادامه بدهید و پروژه باید به سوددهی برسد. شاید مشتریان زیادی از قیمت پیشنهادی شما استقبال کنند و شما هم فکر کنید حساب همه چیز را کرده اید ولی در عمل متوجه بشوید که خرج‌هایی وجود دارد که از روز اول مشخص نبوده اند.


به نظر من افرادی که در این پروژه ها پول میدهند بیشتر به دلیل حمایت و علاقه بسیار به نوآوری پول میدهند. حتی ممکن است خود آنها در عمل استفاده کننده محصول شما نباشند و پس از مدتی ببیند راه‌های بهتری برای مشکلشان وجود دارد. در واقع بسیاری از این افراد محصول شما را برای بار اول میخرند ولی مشکل ادامه دادن است. مشکل آنجایی است که بعد از استفاده، آن را نه خودشان استفاده کنند و نه به کسی پیشنهاد بدهند. فرض کنید شما یک استارتاپ IT دارید که تعداد زیادی از افراد در آن ثبت نام میکنند ولی تعداد returntion ها و استفاده مجدد کم است. در چنین حالی مشخصا هنوز product market fit انجام نشده و کار شما ادامه دارد


سخن آخر اینکه تمام صحبت من درباره ای این است که گرفتن و نگرفتن کمپین شما در crowdfunding به معنای موفقیت و عدم موفقیت شما در آن ایده نیست. شما میتوانید از این روش برای مارکتینگ و تامین هزینه های اولیه استفاده کنید، اما نباید انتظار داشته باشید سرمایه گذار لزوما موفقیت کمپین را موفقیت محصول شما بداند. حتی اگر اینطور فکر کرد خودتان اینطور فکر نکنید! شما مقداری پول برای تست کردن ایده‌تان پیدا کرده اید و هنوز باید فکرتان درگیر اعتبارسنجی واقعی باشد. اگر هم در کمپین موفق نشدید، شاید ارائه ضعیفی داشتید که مجددا میتوانید به شکل بهتری تلاش کنید.