عده ای زیادی از افراد وجود دارند که حس میکنند اگر ایده خوبشان را با دیگران مطرح کنند یک کسب و کار بزرگ را از دست میدهند. در واقع چنین مساله ای فقط در ذهن شما میگذرد.

اول شاید بهتر باشد، تعریف یک استارتاپ را بگوییم و بگوییم استارتاپ چه چیزی نیست! استارتاپ یک اپلیکیشن ساده که روی کافه بازار میگذارید و بسته به ایده‌ی آن در مدتی کوتاه فروشی کم و یا بسیار زیاد دارد نیست. در واقع استارتاپ اصلا یک اپلیکیشین نیست! استارتاپ یک شرکت است که معمولا بخاطر نوپا بودن آن بر روی یک محصول تمرکز میکند و شاید در آینده هم فقط همان یک محصول را داشته باشد. تعریف های متفاوتی از استارتاپ ارائه میشود و اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما اگر بخواهیم به تعریفی از استیو بلانک بسنده کنید به این شکل میتوانیم آن را تعریف کنیم

"استارتاپ سازمانی است که شکل گرفته و به دنبال یک مدل کسب و کار قابل تکرار و مقیاس پذیر است."
Steve blank


احتمالا این سوال پیش میاید که اگرایده مهم نیست پس چه چیزی باعث رشد یک استارتاپ میشود یعنی هر کدام از ایده های خنده داری که به ذهن من میرسد با بقیه فرقی ندارد؟ چرا فرق دارد. یک ایده خوب توانایی عملیاتی شدن و کسب درآمد را دارد.ایده بهتر، پتانسیل بالقوه برای درآمد بیشتری دارد. البته باید به این موضوع هم توجه کرد که تا قبل از اجرای آن شاید در مورد گرفتن و یا نگرفتن آن نظرات غلطی داشته باشید، اما با اجرا کردن بخشی از آن میتوانید موقعیت را ارزیابی کنید. در واقع درمدل مدیریتی کسب و کارهای نوپا، باید روش های مدرنی را استفاده کنید که در یک دهه اخیر شکل گرفته اند و با استقبال خوبی روبرو  شده اند. شما هرچقدر بیشتر تجربه داشته باشید، اطلاعات بهتری دارید اما هیچوقت نمیتوانید همه شرایط را کامل پیشبینی کنید. شما در یک بازی شطرنج هستید که به جای ۳۲ مهره ۷ میلیارد انسان با تفکرات بسیار متفاوت زندگی میکنند.


در یک استارتاپ تیم و روش اجرای شما، اهمیت بیشتری از ایده شما دارد. در واقع اگر تیم خوب و روش اجرایی و مدیریتی خوبی دارید میتوانید موفق شوید. عده ای چنان از گفتن ایده شان به دیگران واهمه دارند که فکر میکنند اگر ایده شان را با افراد در میان بگذراند موقیعتی عجیب را از دست خواهند داد. در واقع این عده هیچوقت موفق نخواهند شد چون محافظه کاری بیش از حدشان روی ایده باعث میشود هیچوقت یک تیم مناسب برای این کار پیدا نکنند. شما اگر تیم خوبی داشته باشید میتوانید موفق شوید و تعداد رقبایتان تاثیر آنچنانی ندارد. در واقع بیش از ۹۹ درصد افرادی که ایده خود را به دلایل مختلف با آنها در میان میگذارید اصلا به رقبای شما تبدیل نخواهند شد.این اتفاق به چند دلیل زیر میفتد:

۱.ایده شما برای شما، ارزشمند است. معمولا دیگران شور و اشتیاق شما را ندارند. در واقع اکثر افراد با تجربه، ایده های زیادی دارند که به اجرایی کردن آن بیشتر علاقمند هستند.

۲.اگر خوششان بیاید هم، اعتبار و آبروی آنها زیر سوال میرود و در ادامه مسیر با مشکلات زیادی روبرو میشوند. شاید فقط زمانی دست به این کار بزنند که بفهمند شما عملا بیخیال ایده تان شده اید.

۳.اگر بخشی از کارتان را جلو برده باشید، دیگران حس میکنند که دیگر به شما نمیرسند و فقط زمانی حاضر به انجام آن هستند که حس کنند شما هیچ کاری نکرده اید.

۴.اگر شما فرد موثر و با تجربه ای باشید ترجیح میدهند با خود شما کار کنند.


برای یادگرفتن روشهای پیش بردن یک استارتاپ و پیدا کردن یک تیم مناسب میتوانید مقالات زیادی پیدا کنید و با حضور در رویدادهای کارآفرینی در ایران با سرفصل ها بهتر آشنا شوید و ارتباطات خوبی ایجاد کنید. بخشی از این رویداد ها را میتوانید روی سایت myevent.ir ببینید. در مطالب آینده سعی میکنم بعضی از رویدادها و روش هایی که میشناسم را به شما معرفی کنم.